PSCT

During the course of studies in “Physical Science Communication and Teaching Methods” (PSCT), including thesis work, students will gain theoretical knowledge and practical skills to engage in research activities in physics education and pursue a career, for example, as educators. Employment in scientific journalism and communication of science is another valuable opportunity. Recent research conducted by our group has focused on scientific civic literacy, with a particular emphasis on pressing issues such as sustainability and climate change. Additionally, recent efforts have been directed towards exploring critical aspects of teaching quantum physics, together with extensive research on the role of laboratories and of possible applications of LLM and IA in enhancing physics education.

PER L’INSEGNAMENTO della FISICA nel SISTEMA SCOLASTICO NAZIONALE:

In base al DPCM del 04/08/2023  gli studenti e le studentesse iscritti alla LM in fisica possono accedere, quando attivato, al percorso abilitante per la professione di docenti di scuola secondaria di I e II grado che prevederà alcuni crediti appartenenti al  percorso PSCT.

Titoli di tesi di laurea assegnate in ambito della didattica della fisica.

  • EXPLORING HISTORICAL APPROACHES, TEXTBOOK PRACTICE AND TEACHERS’ BELIEFS ABOUT QUANTUM PHYSICS EDUCATION
  • EXPLORING THE ROTATIONAL MOTION: ANALYSIS OF MISCONCEPTIONS AND DESIGN OF EDUCATIONAL LABORATORY EXPERIMENTS
  • SULLE ORME DEL FONDATORE: ATTIVITÀ, ESPERIMENTI E RIFLESSIONI SULLA NATURA DELLA SCIENZA
  • BRINGING THE PHYSICS LABORATORY AT HOME: TOOLS AND METHODOLOGIES FOR DISTANCE LEARNING
  • TO TEACH OR NOT TO TEACH QUANTUM PHYSICS? REVISITING THE GOALS AND PRACTICES OF INSTRUCTION IN SECONDARY SCHOOLS
  • GALILEO AND PARABOLIC MOTION, ANALYSING ROLES OF MATHEMATICS IN PHYSICS FOR EDUCATION
  • THE USE OF MODELS IN PHYSICS AND IN PHYSICS EDUCATION
  • EDUCAZIONE CIVICA SCIENTIFICA: UN PERCORSO SUL CAMBIAMENTO CLIMATICO
  • NATURE OF SCIENCE IN THE INTRODUCTION OF QUANTUM PHYSICS IN HIGH SCHOOLS: A TEXTBOOK ANALYSIS
  • IL LABORATORIO DIDATTICO DELLA FISICA NELL’INSEGNAMENTO A DISTANZA: PROGETTAZIONE E SPERIMENTAZIONE DI UN HOME KIT
  • LA SCUOLA TRA LE STELLE. L’INSEGNAMENTO DELL’ASTRONOMIA: ANALISI E PROPOSTE
  • TEACHING AT THE TIME OF COVID-19. A BLENDED LABORATORY-BASED TEACHING-LEARNING SEQUENCE FOR CLASSICAL RELATIVE MOTION
  • MATEMATICA O FISICA? UN’ANALISI COMPARATIVA BASATA SULL’AUTOEFFICACIA DEGLI STUDENTI.
  • L’INGANNO MACROSCOPICO DELLA FORZA MAGNETICA: FINGE SOLO DI LAVORARE
  • UN NUOVO APPROCCIO ALLA FISICA QUANTISTICA SPERIMENTATO AL TEMPO DELLA DIDATTICA A DISTANZA
  • A CACCIA DI SPETTRI: ESPERIMENTI DIDATTICI DI SPETTROSCOPIA CON LO SMARTPHONE
  • PROGETTAZIONE E SPERIMENTAZIONE DI UNA SEQUENZA DI INSEGNAMENTO-APPRENDIMENTO SULLE BASI FISICHE DELL’EFFETTO SERRA E DEL GLOBAL WARMING
  • A TEACHING-LEARNING SEQUENCE ABOUT ELECTROMAGNETIC PHENOMENA
  • IL CALORE: ANALISI VERTICALE DEI PERCORSI DIDATTICI, ESPERIMENTI, SIMULAZIONI E MODELLI
  • LA STRANA NATURA DELLA LUCE: PROGETTAZIONE E SPERIMENTAZIONE DI UNA SEQUENZA DI INSEGNAMENTO-APPRENDIMENTO
  •  ONDE, OSCILLAZIONI, ACUSTICA: UN’INDAGINE METODOLOGICO-DIDATTICA PER LA PROGETTAZIONE DI UN PERCORSO SCOLASTICO INNOVATIVO

pagina principale